gravidlistan

I väntan på en förlossningsberättelse (jag jobbar på de) kommer här en liten lista=)

När fick du reda på att du var gravid? 8 augusti

Var bebisen planerad? JA!

Mådde du illa mycket? Nja, lite till och från fram till vecka 12

Hur blev ditt hår? absolut ingen skillnad vad jag märkte

Hade du mycket halsbränna? från vecka 25 kunde jag känna av de ibland men absolut inte mycket,

Grät du för ingenting?  mot slutet var jag lite "bölig" =)

Var du känslig? Ja lite mer än vanligt!

Vad gillade du för mat? granatäpplen hade jag en period av, åt minst 1 varje dag!

Hade du sammandragningar? jo från vecka 20 rätt mycket varje dag

Hur mycket gick du upp i vikt? 4 kg...
 
Hade du mycket vätska i kroppen? absolut ingenting!

När kände du bebisens första sparkar? i vecka 17 tror jag. tidigare än med Amanda

Trodde du att det var en pojke eller flicka? trodde på en flicka
 
Tog ni reda på könet i förväg? nej!
 
Ditt sf mått som störst? 33 cm

Var du ofta orolig? Ja! Har alltid haft nojja över psd och när man nu hade ett barn och hade en helt annan uppfattning om kärleken till sitt barn var det ännu värre denna gång..

När började du läcka bröstmjölk? inget alls

Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? haha nä ingen alls!

Sparkade bebisen mycket? Mer än Amanda men inte värst ändå!

Fick du bristningar? Nej

Blödde du någongång? Nej

Levde du på som vanligt? Ja verkligen! Jobbade fram till vecka 35+5, sen blev de påsk så valde att gå på graviditetspenning i samband med det.

Hur gammal var du när du blev gravid? 28 år.

Hur tog dina föräldrar det? Blev jätteglada. var rätt väntat va=)

Hur tog din partner det? Väldigt glad såklart!

Vart bodde du/ni? I Korsträsk när jag plussade men flyttade till vårt nya hus bara 1 vecka senare!!

Hur ofta gick du till mvc? Normalt

Hur många ultraljud gjorde du? 1

Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville att bebis skulle stanna inne till planerat snitt så att jag skulle slippa ett akut. hade fått tid för planerat snitt 7/4 (vecka 38+3 vilket är rätt tidigt.)

Hur började din förlossning? Vaknade klockan 02.05 den 6/4 av en värk. Kom med ca 7 min mellanrum men blev snabbt bara 3 minuter mellan...

Hur många timmar tog din förlossning?  Vaknade 02.05, åkte mot sjukhuset redan 02.30 och de lyckades stoppa upp förlossningskedet så pass mycket att jag kunde snittas på dagtid så hon föddes klockan 10.02 den 6/4

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Akut snitt, Blev dock så planerat det går att göra ett akut snitt på =)

Hur mycket var du öppen när du kom in?  bara några cm.

Vilken smärtlindring tog du? Fick en EDA då jag skulle snittas

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? -

Blev det komplikationer? Nej, snittet blev lika snyggt som sist, har läkt fantastiskt bra så jag hoppas de inte blir några bakslag!

Fick du sy? ja själva snittet måste ju sys!

Vad tyckte du var jobbigast? att det blev ett till akut snitt. trots att de gick att stoppa upp är känslan av "panik" över att de sätter igång inte rolig. jag vet ju att barnet inte kommer att kunna komma ut rätt väg så det är verkligen bara raka spåret till sjukhuset..

Var du rädd för något? nä, det var iså fall att det skulle bli ännu mer akut än sist, samtidigt som jag kände att jag hade mer kontroll på läget denna gång

Skrek du?

Hur många var inne i förlossningsrummet? I operationsrummet var det 4 som skötte operation + en barnläkare, barnmorska, narkosläkare, narkosjuksköterska, en läkarstudent och så niklas då!

Hade du någon nära med dig? Niklas!

Hur var vikt och längd? 3500gr och 49 cm

Ögonfärg: svårt men mer mörkblå.

Hårfärg: brunt

Ammade du? Ja

Ammar du nu? Ja

Hur gammal är bebisen nu? 18 dagar!

Vad tyckte du om förlossningen? Jag är supernöjd över snittet och hela omhändertagandet på sjukhuset! fantastisk upplevelse!

Vill du ha en till? är kluven. känner mig inte klar samtidigt som 2 barn känns lagom. jag återkommer nog i frågan om 2-3 år typ=)

Planerar ni ett till? Hahaha

När kommer andra barnet? ett tredje barn skulle nog isåfall komma om 3-5 år.

Hur är ert förhållande nu? Jättebra!!

Vilken vecka födde du i? 38+2

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0