Anatomi!

Herregud, om jag inte har valt rätt linje kommer jag aldrig o göra de heller! inom sjukvården hör jag verkligen hemma!! detta e bland de roligaste jag gjort! Anatomi, fysiologi .. GAAAH de e sjukligt mkt vi ska kunna.. allt på latin dessutom bara för att krångla till de=) o svårt är det! herregud, jag kan ju inte ens delarna på svenska.. men å andar sidan, detta e ju KUL att plugga till. de är intressant att veta delar på skelettet, de är intressant att veta hur och varför blodet gör som de gör.. men jag säger bara en sak till er.. se till att ni för fan har bra blodtryck, o dyl.. jiises de e som obehagligt när dom förklarar hur de ser ut.. hur proppar bildas o sånt! så snälla folket, håll er till de normala!

Måndag, tisdag och onsdag har vi bara haft lektion på lektion på lektion.. om skelett, nerver, artärer och vener! typ!
IDAG däremot hade vi massor med labrationer! vi dissekerade bla grishjärta, lunga, lever, struphuvud, aorta och de var vidrigt men intressant.. luktade inte fräscht:p Sen har vi haft HLR (betydligt seriösare och bättre än gymnasiet) och så har vi haft palpation (pulsmätning på olika ställen) tävling med Mr skelett 1 och 2 (mitt lag vann), och så blodtrycksmätning på varandra!! värsta skoj! Jag vill bara ut och jobba nu:)

men till hösten börjar jag terminen med 3 underbara veckor på praktik!!!

sitter o väntar på att bussen ska komma.. fick sluta 1 timme tidigare idag, alltid skönt men innebär ju en timmes väntetid innan bussen ens kommer:/ jaja, passa på o surfa runt här för de har man inte hunnit med sista dagarna kan jag säga!

Imorn har vi redovisning, och sen dra jag till UMEÅ hela helgen med Sus! ska bli jätteroligt, och skönt o bo på hotell=)

bilden nedan.. nu snackar vi inte om att kunna dessa delar.. vi snackar om att kunna en sisådär bara 27 delar i en hand, allt på latin.. ha,ha... låt oss säga att de inte ens går att uttala!


8 av benen i handen har följande namn:
Scaphoid
Lunate

Triquetrum
Pisiform
Trapezium
Trapezoid
Capitate
Hamate

TÄNK er att kunna över 200 ben med dessa namn.. + alla artärer, vener, och never.. tjohalopp de var min majmånad=)

//Emma

Kommentarer
Postat av: Karin

Vad härligt att du känner att du valt rätt!! :D Jag vill också veta vad jag ska göra :P Tips!?!? Oj SHIT vad jobbigt att lära sig massa latinska namn, men kan tänka mig att det är rätt intressant! Men varför ska man vara tvungen att kunna på latin ens?? :O

2010-05-06 @ 19:08:23
URL: http://tjofftjoff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0