Helgen är över..

..VFU är här och även pluggandet!
Idag började jag redan 07.30, så slutade 15.30! Nice=) Dock var min hjärna hela överkokt då jag sköter alla lungor, fötter och händer "själv" nu. Min handledare är ju med mig hela tiden så att jag ej gör fel men tar hand om allt från början till slut.
De e rätt mkt för min lilla hjärna och komma ihåg, allt från o hämta patient, presentera sig och göra u-data till att ställa in röntgenmaskinen, justera, exponera, skära bilder, skicka iväg och sen godkänna och ja.. en hel vetenskap! Jag börjar förstå varför det krävs drygt 1 års VFU för oss på röntgen;)

Fick ett mkt speciellt fall idag då en asylsökande kom och skulle röntga lungorna. Denna kunde inte ETT ord svenska eller engelska. verkligen NOLL. Så att först få patienten att förstå att den skulle ta av sig på överkroppen, sen hur han skulle stå och de SVÅRASTE av allt är när patienten skulle förstå att "Då tar vi ett djupt andetag... och håller andan" Ha,ha.. de mesta går genom att chestikulera och använda sig av miner och teckenspråk och jodå.. bilderna blev mkt bra men de får en att få en tankeställare, de är inte så lätt alla ggr=)


Annars då, jo jag har köpt en grimma till Quibbl och liniment (typ liniment iaf=) hade fått in så sjukt snygga KL och PK kläder på abnian att jag tror jag dööör!!! Jag bara måste in och shoppa ågon dag (fat jag har sagt åt mig själv att de inte ska inhandlas nå förrän Q e frisk.. Hm, till mig själv måste väl ändå räknas som OK, för jag e ju inte den skadade av oss;)

Nej nu ska jag plugga lite och sen väntar lite TV tittande och en MKT tidig kväll för Emma

CIAO!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0