Oj vad jag fick ont i kroppen helt plötsligt..

..psykisk smärta heter de visst!

Jag gjorde något dumt idag på VFUn.. jag erkänner jag skulle inte ha gjort de för hela kvällen har jag gått och sett dessa bilder framför mig..
Jag och min handledare hade de lite lugnt strax före lunch idag så hon lärde mig datasystemet, så ja då skulle jag klicka in personnr och saker och jag tar mitt eget, upp kommer en lista med röntgen jag gjort. Jaha sagt o gjort VI måste ju bara titta på de! Min handlerae frågade vad som hänt o jag svarade snabbt att de var en ridolycka. Sen läser jag första sk akutremissen

"Ung kvinna inkommer efter allvarligt hästolycka. Befarar suspekt bäckenfraktur"

Ha.. sen så tar vi fram Multitrauma CTn.. har alltså skannat hela kroppen. Jo allt ser rätt så fint ut tills vi kommer till mitt bäcken. (för att ni ska förstå så är bilderna tagna i tunna "korvskivor" rakt genom kroppen i en CT röntgen)

Min handedares uttryck efter bild på bild på bild:

 "ser du här är en fraktur rakt av.."

"och här kommer en till fraktur"

"men titta hela benet e ju vinklat helt fel!"

"Men gud, här ligger de bitar flera cm från sitt ursprungsläge.."

"De e ju dussin med benbitar överallt"

"HUR allvarlig var din olycka?"

"Men hela nedre delen av bäckenet e ju oxå trasigt"

"Överlevde du detta?"

ha,ha så fortsätter bilderna.. de e ofattbart. jag har aldrig sett annat än en vanlig röntgenbild på min olycka och såklart efter operationerna.. har aldrig sett och även fått förklarat alla bilder såhär..
Jag fick MKT MKT ont i mitt bäcken.. de liksom trasades sönder igen och jag ville inprincip gå och spy..
USCH och fy vilka vidrigt otäcka bilder... Jag som ändå fått se mkt bilder och där lärarna visat "skräckexemplar på frakturer.." hm jag tror dom ska få låna mina bilder.. man kan inte tro att jag kan GÅ idag om vi säger så.. och kanske blev jag än en gång påmind om vilken tur jag har som kan gå.. som trots ett handikapp lever och mår bra. Smärta får man lära sig och leva med och ja.. allt tar ju något gott med sig och de jag def tar med mig från detta är att jag lever och de ska jag nog tacka någon där uppe för!

TACK och Sov Gott!

/Emma

Kommentarer
Postat av: Erika

oj det låter verkligen obehagligt! :S men som du säger, vilken tur du haft ändå!

2010-09-09 @ 00:21:33
Postat av: Karin

Herreguud vad hemskt det låter! Förstår att du fick ont :P Och vilket under att du ändå kan gå idag! Du är grym :) Tyckte det lät rätt lustigt det där "suspekt bäckenfraktur" förresten :p

2010-09-09 @ 10:25:46
URL: http://tjofftjoff.blogg.se/
Postat av: carina Jäderström

Hej,

har också varit med en olycka och fått flera frakturer på mitt bäcken. Hur lång tid tog det innan du kunde utan hjälpmedel efter operationen/operationerna?

Mvh

Carina

2012-03-19 @ 18:04:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0