Träna och äta som gravid!

Herregud, ibland kan jag inte låta bli och fundera i vilken värld vi lever i! Jag hör så otroligt många som ändrar om sina matvanor totalt under graviditeten.. HALLÅ hur illa ställt måste det då ha varit? Pizza 5 ggr i veckan eller? Alla som gått skola och haft hemkunskap har väl lärt sig tallriksmodellen? Min kost har knappt ändrats nått.. försöker byta ut godis/chips mot frukt (men jag äter ju knappt godis 1 gång i veckan i vanliga fall..) Annars äter man ju bara normalt.. ni vet proteiner, vitaminer, mineraler, kolhydrater, m.m... en helt normal kost!
Skrämmande hur det ser ut..
Har inte ens föräldrar lärt en att äta rätt och nyttigt? Som att grönsaker ingår i maten, läsk dricker man inte till middag och till frukost ska man äta ordentligt och nyttigt såsom fullkornsbröd, gröt, m.m... Är det bara jag som är funtad på det sättet?
Däremot förstår jag att många har problem med att dricka rätt.. för vatten idag verkar ju ingen tycka är gott? Ja förutom jag då!!=)Jag dricker lätt 3 liter vatten per dag + att jag försöker tänka på och få i mig mjölk (kalcium till barnet) så flingor, gröt eller dyl brukar fungera bra!!
Inte konstigt kanske att många går upp mycket i vikt under sin graviditet (jag drar inte alla över samma kant, det är så individuellt) men dricker du läsk till maten eller äter fel så binder ju kroppen sååå mycket mer än i vanliga fall.. Bara en liten fundering!!


En annan sak som många verkar vara rädda för är att träna om dom är gravida! Som att man har en sjukdom och inte får anstränga sig!! Det finns ju många som får problem med foglossningar och förvärkar om det anstränger sig, men dom som mår bra och är friska under graviditeten, vad är de rädda för??
Det finns inget som säger att du inte kan träna som gravid, lyfta tungt eller jogga.. Faktiskt visar forskning på att de personer som tränar bra under graviditeten får en lättare förlossning, lättare att komma tillbaka sen och framförallt mår dom bra, är mindre trötta och både fysiskt och psykiskt mer välbefinnande!

Så därför drog jag fram cykeln och sen bra de ut på cykeltur.. herregud vilka benmuskler jag har.. NOT!=) Må vara att cykla plant eller nedför men backar.. meter efter meter med uppförsbacke.. du bara trampar och trampar.. mjölksyran var fan upp till öronen tror jag=) När jag väl hoppade av darrade benen.. haha, men det var sååå skönt! 30 minuters vila på det och min kropp var som vanligt igen! Nästan så jag är sugen på och fara ut igen, men näää ska ju inte överdriva=)
Skönt att jag hittat ett bra motionssätt då jag ska undvika promenader! Sen i höst då jävlar ska jag dra med mig Erika ut på maratonpass med barnvagnarna!! Hehe hon kommer ALDRIG komma undan.. så blir de när man bor för nära mig;)


Nä nu har jag fått skriva av mig för stunden.. och alla som läser, ni som varit gravida, ni som är gravida och övrigt folk: Detta är vad JAG tycker och jag är inte ute efter att "sätta dit" nån.. snarare peppa till att fortsätta leva på som vanligt.. Graviditet är ju ingen sjukdom=)

//Emma

Kommentarer
Postat av: Karin

Kloka tankar Emma!! :)

2012-05-21 @ 22:32:00
URL: http://tjofftjoff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0