begravning och fest..

ja gårdagen var en märklig dag! Det hör knappast till vanligheterna att man under samma dag både går på begravning och sen på kalas.. men igår blev det en sån dag, kan säga att det blev en dag i släktens tecken..
men, det låter ju som sagt rätt knepigt.. så jag tar det från början!
 
Min underbara mormors tvillingbror Hans fyller 80 år här i dagarna! Därför hade de sedan länge planerats in en underbar middag hos ena kusin med den delen av släkten.. och på pappas sida av släkten gick hans syster bort för 2 veckor sen.. inget oväntat då hon varit otrolig sjuk i många år.. det är tragiskt att en så pass ung människa ska måste lämna detta liv (67 år..) men för hennes skull och för alla anhöriga är det ändå en lättnad, för vem vill leva det liv hon hade sista åren? Det var så jobbigt att se henne sista åren, men jag minns henne som en underbart glad och sprallig faster på den tiden då hon fortfarande var frisk.. livet är inte alltid rättvist..
 
så när begravningens datum kom blev det typiskt nog samma dag som denna 80 års fest.. vad gör man? Ska man vara ärlig är det väl inte så troligt att min underbara extra "morfar" lever i all evighet och när han fortfarande är så pass fräsch vill man verkligen passa på att njuta och få fira honom, så det blev en låång dag! Steg upp kl 06.00 och sen begav vi oss till jokkmokk för begravning, lämnade strax före 15 och kl 17 åkte vi från Älvsbyn mot Luleå (tro mig, det var bara att byta kläder, ge amanda mat och så in i bilen igen..) kl 18 träffades vi hos min mammas ena kusin och där blev det firande för Hans och en fantastiskt god 3 rätters middag en massa surr och skratt hela kvällen lång.. hemma strax före midnatt.. jag stupade rätt i säng! Min kära dotter var oxå rätt slut.. hon har ju aldrig åkt bil längre än till Luleå tidigare men sov mest i bilen så de gick då jättebra!) Hade även med mig vagnen och pyjamas till Luleå så hon fick sova i normal läggtid för hennes del=)
Däremot var kyrkklockorna och orgeln i kyrkan INTE någon hit.. mamma tog henne och smög ut en stund, men sen somnade hon och de var skönt..
 
En speciell dag där man först fått träffa släkten på pappas sida (under lite tråkigare omständigheter..) och sen släkten på mammas sida (under betydligt gladare omständigheter..) fast de fälldes faktiskt en tår där oxå under kvällen då Hans höll ett så fint tal och såklart nämnde hur mkt han önskat att hans tvillingsyster (min mormor) oxå fått bli 80 år.. livet är inte alltid rättvist och därför gäller det att njuta av alla ögonblick man får tillsammans.. man vet aldrig när det tar slut.
 
Vila i frid underbara Faster, Hälsa till farmor och farfar att jag saknar dom varje dag! Älskar er alla!

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag blir alldeles tårögd när jag läser! Huvva, nej livet är inte rättvist alltså.. Måste ha varit en lite märklig dag med både skratt och tårar men det är ju lite som min mormor säger - sorgen och glädjen de vandra tillsammans. Så sant och fint! Kram på dig <3

2012-11-11 @ 11:37:10
URL: http://tjofftjoff.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0