smakportioner och gröt!

ja snart fyller ju Amanda 4 månader.. då får man även så smått börja ge smakisar och även sakta introducera gröt!! I början (när Amanda var mycket mycket liten) så längtade jag sååå till detta, ÄNTLIGEN få trappa ned på ammningen, men nu med facit i hand har jag insett (och lärt mig) följande:
1. Inget mål ska ersättas av mat förrän barnet är MINST 6 månader.. smakportioner är till för att barnen ska få börja känna på nya smaker och inget annat.. det rör sig alltså om typ nån tesked bara..
2. Med tanke på hennes känsliga mage (mjölkfritt, minifom, m.m.) känns de inte längre lika bråttom.. för VAD har jag bråttom till egentligen? att få en förstoppad bebis? få tillbaka magknipen som äntligen variot frånvarande i över 1 månad!
3. Hon är knappast i behov av att äta gröt eller liknande.. dels går hon upp bra men sen nattetid så sover hon ju superbra.. att äta 1-2 ggr per natt är definitivt inget att klaga på och ingen anledning till att börja ge gröt.. hoppas faktiskt kunna vänta och istället ge välling direkt (vilket man inte ska ge direkt vid 4 månader..)
 
Ja man blir väl klokare hela tiden och växer in i mammarollen.. i början när jag nyligt kom hem från BB var jag rätt säker på att det skulle vara slutammat senast vid 6 månader.. nu har jag insett att så inte är fallet, isåfall måste jag ju börja ge ersättning och nä tack.. de klarar jag mig bra utan..=) Dessutom växer man väl in med amningen oxå för jag tycker liksom inte de är lika jobbigt längre!
 
Nog om detta, tycker bara det är så kul hur man tänker och vad man vet före man fått barn och hur mycket det ändras under bara ett par månader!

Kommentarer
Postat av: Sara

Håller med! Jag är väldigt kluven då jag kommer börja jobba hur vi ska göra då... Om jag ska pumpa eller hur vi ska göra. Ska rådfråga med bvc tänkte jag... Dock har jag vetat att det med smakportioner att det tar tid. Det har kusinMalin lärt mig ;) Men däremot har jag inte koll på när man får börja ge välling? Och håller med om att det känns enklare med amningen nu mot för i början... Fast lite less är jag ändå ;) Men har också börjat tycka det är mysigare nu mot för förut :)

2012-11-06 @ 20:43:12
URL: http://saraah.blogg.se/
Postat av: sara

nu har jag skickat henke på barnens hus!;) du ska se vad melissa har för kläder idag;)

2012-11-07 @ 09:52:44
URL: http://saraah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0