Ett par tips för en mjölkfri vardag!

ja de är inte lätt att gå från att kunna äta precis allt till att helt plötsligt bli "mjölkallergisk".. i början hittade jag knappt något som smakade bra, och det var bökigt att både laga mat och baka.. för att inte tala om att få en god frukost...
men efter mkt letande och efter att ha provat sig fram har jag hittat ett par produkter som jag själv gillar riktigt mkt och som inte smakar så annorlunda!
 
Min favorit är Carlshamns SOYGURT (en yoghurt gjord på sojabönor med ananas, mandarin, passionsfrukt och apelsin!) Det låter inte helt fel va? Jag tycker den e godare än vanliga yoghurt som är gjorda på mjölk!!
 
En annan bra produkt från Carlshamn är deras margarin som är toppen att baka med! Man märker kort och gott inmgen skillnad! Dessutom mkt rik på omega 3! Haha, jo då jag har läst på vad sakerna innehåller.. blir ju lite nyfiken oxå=)
På mackorna fick jag tips av Sara att prova Floras mjölkfria smör och det smakar superbra!! Nästan som bregott/norrgott! Är mkt nöjd och kan utan problem äta smör på brödet igen!
 
 
Istället för mjölk kör jag med Oatlys havredryck.. klarar dock inte att dricka den som den är (eller ens till gröt/flingor..) men i mat, bakning, till te/kaffe fungerar den utmärkt. Finns ju dessutom i 25cl förpackningar och håller i 6 dagar när man öpnnat den så det är ganska lagom!
 
Och i maten använder jag oxå oatlys produkt! Istället för grädde/matlagningsgrädde/creme fraiche, m.m. används Oatly imat! Blir supergott att göra korvstroganoff, olika grytor, såser, redningar, m.m.! En riktig hit.. både nyttigare och ofta krämigare än matlagningsgrädde eller dyl!
 
 
Ja de var lite tips i vardagen från mig=) Det är faktiskt inte så bökigt när man väl lärt sig och så länge jag skippar mjölken helt har jag en njöd och glad bebis och det väger ju upp det mesta!
 
//Emma

Kommentarer
Postat av: Sara

Ja vi har ju alltid kört på imat (för Henke) man märker ju ingen skillnad. ska lägga upp en bild sen på en till soygurt jag tycker om:) men denna du la upp är nog bättre ändå:)

Svar: ja lägg upp en bild! Tar gärna emot tips på mer mjölkfri mat=)
ouzzo.blogg.se

2012-10-10 @ 00:25:45
URL: http://saraah.blogg.se/
Postat av: Evelina

Vilka bra tips, jag köpte alltihop igår när vi var och handlade! Elsa har blivit hur prickig som helst och på bvc trodde dom det var av mjölken så nu blir jag också mjölkfri! :)

2012-10-19 @ 21:43:23
URL: http://evelinalidman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0