Mitt nya liv=)

Jag har aldrig varit en person som brytt mig om vad jag ätit, vad saker innehåller eller hur mkt onödigt gotta man stoppar i sig. Efter min graviditet gick jag ned direkt till under den vikt jag hade när jag blev gravid, och vräkte i mig de mesta (jag ammade ju rätt länge..) när amningen väl avtog gjorde inte mitt frosseri det vilket bidrog till en gigantisk viktökning på över 6 kg på 2 månader! DET ÄR HEMSKT! 
När jag ställde mig på vågen var det bara 2 kg ifrån när jag vägde som mest med Amanda i magen.. då insåg jag att NÄ såhär vill jag inte leva!!
Jag mår inte bra av att vara överviktig (okej, övervikt är att ta i, ett BMI på 24 (när jag startade (23 just nu) är definitivt ingen fara, men ska jag bli nöjd, ska BMI ned på 20.. dvs jag måste droppa inte mindre än 8-10kg..
Det ni.. 
Ja och de där med diet, banta, olika metoder.. jag blir sååå less!
Så jag började med att:
A: bort med allt socker (godis, dricka, fika) under 2 veckor bara för att få bort begäret! inte för alltid liksom, men man kan inte äta godis 3 ggr i veckan.. det är inte okej!
B: Det är ganska skönt att röra på sig. Att gå ut och gå med barnvagn en timme är inte fy skam.. sen har vi en sån orbitrech (eller vad de heter) framför TV:n.. man behöver inte mala ned sig kl 20.00 och dega för att se IDOL eller liknande.. man kan ju trampa lite samtidigt=)
 
Japp, efter 2 veckor med motion och noll onödigt socker drog jag till med mitt nya liv:
 
ATT VARA MEDVETEN OM VAD JAG ÄTER.. dvs, hur onyttigt/nyttigt nått är.. det här med att räkna kalorier..
enligt en app bör jag äta runt 1800 kcal per dag, för att gå ned i vikt runt 1300kcal per dag.. så det har jag gjort!
Och det går att äta hur god och bra mat som helst.. 
krämig laxpasta, kassler med pasta i grönsaksfräs, kryddiga grytor, hemmagjorda hamburgare, m.m, m.m.
däremot följer jag recept från kokböcker (som räknar kcal) och från nätet..
På så sätt kan en dag se ut:
 
Frukost
1 1/2 dl A-fil + 45gr flingor (JA JAG VÄGER det jag äter, och följer recepten NOGA!
2 delikatess hårdbröd med ost på
1 kopp te
 
Lunch
Tonfisksallad
 
Middag
krämig laxpasta 
 
Kväll
2 hårdbrödmackor med ost och 2 skorpor och en kopp te
 
Tex.. totalt är detta ca 1200-1300 kcal, och det är dessutom både mättande och gott!
Det som är lite jobbigt är att jag är van att vräka i mig på morgonen, (och istället skippa lunchen) men det är slut med frossandet i onyttigt vitt bröd, och annan skit..
SEN har jag dagar då jag äter vad som helst.. går vi ut på restaurang en kväll så skiter jag i kalorierna.. samma att jag nån dag kan äta godis eller så.. tanken är att jag egentligen mest att få in en bra vardag med nyttig mat!
och.. ja det går faktiskt bra! 
-3 kg på vågen, wihoo=) Har absolut inget mål med att gå ned fort, utan skynda långsamt och må bra under tiden!
Ja jag behöver väl inte säga att jag slutat dricka saft/läsk=)
 
Däremot är det skrämmande hur mkt kcal vissa saker innehåller..
 
går du på MAX och äter ett maxmål med en coca cola/fanta och en smält ost är vi uppe i 1200 kcal.. ungefär mitt dagsbehov!
 
en påse  grillchips OLW (300gr) innehåller 1600 kcal.. lägg till en dipp och du passerar fort 2000 kcal.. 
 
en Felix tacopaj innehåller över 600 kcal.. 
 
helt sjukt egentligen vad mkt kalorier för ingenting=)
 
NOG om de.. det är mkt snack om vilken diet som är bäst, jag vill som sagt få in en nyttigare och hälsosamare vardag... min kropp behöver inte äta 4000 kcal per dag=)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Två bra och enkla tillvägagångssätt egentligen. Dieter är ju tillfälliga metoder för att oftast snabbt tappa i vikt. Man måste ju ändra sin livsstil (kost och träning) så att den blir hållbar.

Blir så arg när jag läser den senaste 5:2 metoden. Äta normalt 5 dagar och fasta (svälta) i 2. Inte normalt någonstans. Det har väl aldrig vart bra att inte äta. Sjukt!

Svar: ja visst är det så! Ja dieter är inget för mig, jag vill ju hitta en sund och bra väg genom livet=) Det handlar (för mig) inte om att sluta äta godis eller bara äta kalorisnålt.. det handlar ju om att må bra
HAHA jag håller med.. min mamma har snöat in på denna idiotiska metoden.. jag fattar ärligt ingenting av den.. var de nått man fick lära sig i skolan på hemkunskapen så var de ju tallriksmodellen.. och det är EXAKT det jag kör nu.. ät nyttigt, må bra och gå ned i vikt på samma gång!
herregud.. tyckder dom LCHF är snäppet värre.. har svårt att förstå hur ens kropp (lever och övriga organ) ska må BRA av att endast äta kött, fett, fett och fett!
ouzzo.blogg.se

2013-08-21 @ 18:00:38
URL: http://www.genomsaraslins.blogg.se
Postat av: Sara Rönnholm

Och jag är då en alldeles för stor choklad- och fikaälskare, så det är inget jag vill sluta äta. Men inte varje dag, fatta vad hög man skulle vara på socker jämt. Jag säger som den typiska svensken, lagom är bäst!

2013-08-21 @ 19:36:18
URL: http://genomsaraslins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0