Ekologiskt eller inte!

Efter att Amanda kom till världen har mitt synsätt på ekoloigsk och kravmärkt mat ökat avsevärt! Förr var jag knappast brydd, men efter att fått veta hur farligt det faktiskt är för småbarn att äta tex en icke kravmärkt banan får jag nästan panik när jag ser folk köpa det till sina småbarn! Faktiskt är det bevisat att de gifter som finns i frukt och grönt som int är kravmärkt/ekologiskt odlat, är sånna gifter som småbarn inte klarar av att bryta ned och det är kort sagt inte hälsosamt eller på nått sätt bra att ge sina barn annat än det ekologiska! 
Så här hemma finner man endast kravmärkt frukt och grönt! och COOP är fantastiskt bra på att ta hem detta.. både äpplen, päron, banan och vindruvor är bara några exempel och goda är dom ju oxå! Ica får verkligen tummen ned då ingen frukt är kravmärkt!
Visst är det kontigt, vi är så noga med vissa saker med våra barn, men att tänka kravmärkt och ekologiskt.. nä tyvärr är det inte så många som gör det..
OCH dessutom ska vi väl värna om en god miljö=)
Så tummen upp till alla föräldrar som tänker på sina barn och även på sig själva.. OCH miljön=)

Kommentarer
Postat av: Karin

Bra hörredu!! :) Jätteviktigt att köpa ekologiska bananer speciellt!! (det är ju stor skillnad på smaken också!) Och "vanliga" vindruvor ska ju vara jättebesprutade.. jag försöker köpa ekologiskt så gott det går :) mjölk och fil också.

Icke-ekologiska torkade aprikoser är det ju till och med svavel i(!!), och de är orangea.. ekologiska är bruna och myycket godare!!

Egentligen borde ALL mat vara ekologisk! :)

Svar: Ja det är sjukt stor skillnad på smaken!! Japp det blir bara mer och mer ekologiskt även här hemma! Inte bara frukt och grönt!!:)
Det är sjukt vad dom stoppar i maten egentligen! Däremot är det skönt att veta att barnmat på burk är mkt hårt kravmärkta:)
ouzzo.blogg.se

2013-09-23 @ 23:15:57
URL: http://tjofftjoff.blogg.se
Postat av: Sara

Jag tycker dock det finns många som köper ekologiskt. Iaf i min umgängeskrets. :) dock är det ju många som faktiskt inte är medveten om det. Håller med iaf. Ekologiskt ska det va! :) vårt lillica är faktiskt bra på att ta hem ekologiskt. Inte alla frukter men de flesta :)

Svar: Ica har inte samma kontrakt som Coop vad gäller kravmärkt.. Men vill man ha bra utbud är det ju dom stora affärerna om är bäst:) fast här i Älvsbyn har dom gigantiskt bra utbud:)
ouzzo.blogg.se

2013-09-24 @ 09:18:46
URL: http://saraah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0