okej vi tar det från början...

kändes som artt mitt förra inlägg fick människor att reagera som att jag mer eller mindre är undernärd...
Till fakta.
När Amanda föddes gick jag ned ganska direkt min målvikt.. nöjd och glad och kunde trycka det mesta.. men efter amningen rasade jag UPP i vikt.. inte bara ett eller två kg.. utan 8 kg!!! Mitt bmi låg hips vips på 25 vilket är gränsen för "övervikt".. Jaja tänker ni alla, men vem bryr sig..
Nä kanske jag egentligen inte gör.. ett par kg extra gör väl inget.. OCH det gör det INTE heller om det inte varit för att min kropp tar sååå jäääävla mkt stryk varje dag.. Många (ja alla) fattar inte att jag har smärtor i bäcken, rygg och högerben/fot dagligen! Det går inte en enda dag utan smärta.. jag klagar inte, jag har lärt mig att leva med det.. däremot blir ju smärtan högre ju mer jag går upp i vikt.. 8 kg extra är rätt mkt på en kropp som smärtar för varje extra gram.. det kanske finns en anledning till att min kropp självmant inte gick upp så mkt under graviditeten, jag vet inte.. det enda jag vet är att jag bör väga mellan 56-58 kg för att må optimalt! Och anser ni då att jag inte ska kämpa tillbaka dit? Ju mindre smärta jag har ju bättre mår jag ju som person.. däremot inte sagt att jag bör väga 54 eller ännu värre 52.. då skulle kroppen säkerligen få ännu ondare.. de gäller ju att hitta en balans så att inte musklerna förtvinar på köpet...
 
DESSUTOM: Jag går inte på en diet.. jag har ändrat mina matvanor:
 
* Ändrat mina frukostvanor till gröt med frukt/bär istället för limpor, rostat bröd och baugetter..
 
* Minskat sockerintaget med ca 75 %
 
* Slutat äta godis
 
* Sluta småäta utan ha "fasta" måltider och hålla på de i den mån det går.
 
Jag mår själv bättre.. jag är piggare.. med drygt -6kg är kroppen gladare än på länge och jag behöver inte 8 timmars sömn längre.. ge mig 5-6 timmar så är jag som ny.. och jag är övertygad om att det har till stor del med kosten att göra!
 
Så.. lite smått irriterad men hoppas ni alla fått er en liten tankeställare.. jag "bantar" inte för syns skull utan för min kropps hållbarhet och för min hälsa.. jag är bara 26 år och med den bakgrund jag har får jag vara tacksam så länge kroppen håller ihop!
 
P.S: Dagens middag blev inbakad lax med stekt potatis och sparris.. till efterrätt äppelknyten i filodeg och 2 stooora glas coca cola! Så.. jag kan unna mig.... jag har inte anorexia.. och jag hetsbantar definitivt inte!!

Kommentarer
Postat av: Erika B

Nu är jag ingen sån som bryr mig alls om vikt och vad jag äter. Men jag håller med dig att man mår mycket bättre i kroppen om man har en "bra" vikt. Jag har varit underviktig hela mitt liv tills nu. För första gången har jag ett bra bmi. Det märks stor skillnad i måendet, jag upplever det som du skrev. Att man behöver mindre sömn bla.

Måste även ge dig en eloge för ditt engagemang!

Svar: Tack!!! Ja visst är de ju så.. Att vara underviktig mår man verkligen inte heller bra av!! Det gäller och hitta en balans som passar en bäst!!
ouzzo.blogg.se

2014-02-15 @ 08:01:06
Postat av: Sara A

Jag menade inte på det sättet som du får det att låta :) Menade (som förmodligen andra också menade) att det inte syns å att du inte Behöver vara "hysterisk" över vikten då det inte syns. Tror ingen menade det sådär. Alla var omtänksamma bara tror då jag. Så menade iaf jag :) Sen varför du gör det (med värken å det) är ju en annan femma. Men törs nästan svara för alla att alla menade väl. Själcklart ska du ju göra det du mår bäst av. Som sagt menade jag bara att det absolut inte syns att du har/hade ett bmi på 25. :) och av den anledningen inte behöver dra ner på det goda så att säga. :)

Svar: Jag är inte hysterisk över vikten och jodå, nog syns de alltid de kan jag lova:) eller syntes:) Jo jag fattar att de flesta menade väl men ibland kanske man ska tänka efter innan...
jag har ändrat kosten pga mkt annat.. Man mår ju fasen inte bra av allt socker konstant och alltid!! Och jag unnar mig, men inte 7 dagar i veckan... Skulle gärna vilja sluta helt med socker under 1-2 månader men vi får se om jag lyckas.. Hehe finns ju popcorn;)
ouzzo.blogg.se

2014-02-15 @ 08:06:54
URL: http://saraah.blogg.se/
Postat av: Karin

Nu var det verkligen i all välmening jag skrev att du inte behöver noja över din vikt! Jag förstår ju att du inte hetsbantar eller har anorexi eller är undernärd... Jag är däremot lite skeptisk mot BMI, visst att det kan vara bra för feta människor och så, men det kan nog visa helt knasigt ibland. (Zlatan skulle t.ex ha grov fetma om man kollade BMI) Du är bra och fin oavsett! Är bara rädd att det ska gå till överdrift när det blir räkna kilon och kolla BMI, räkna kalorier och sånt, och med en våg som säger vikt du "borde" väga och säger maxantal kalorier per dag.. sånt kan bli lite farligt tänker jag. (Är bara rädd om dig).
Menade alltså bara väl och när du berättar om din dagliga värk får man ju en annan förståelse också. Du ska ju trivas i dig själv! Men känns som att det här med vikt och hälsa är så känsligt, det blir fel vad man än säger, och även om man inte säger något. Menade inget illa!!
Kram <3

Svar: Ja jag förstår ni menar väl! Och jag kan hålla med om att de går till överdrift med kalorier och dyl! Skulle ju aldrig gå på nån diet typ 5:2 lr nått liknande utan gör detta för min hälsa och inget annat:) sen är de ganska skönt att ha minskat socker intaget.. Faktiskt att rekommendera😊
ouzzo.blogg.se

2014-02-15 @ 12:31:26
URL: http://tjofftjoff.blogg.se
Postat av: Sara

Ja en själv märker ju sånt men inte utåt sett :) det är ju alltid hälsosamt att inte äta så mkt socker. :) tycker karin skrev bra hur vi menade. Det är ju bara av omtanke! :)

2014-02-15 @ 16:14:38
URL: http://saraah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0