Att bygga hus...

Ja att bygga hus är ju helt fantastiskt skoj om än det är ungefär 1000 år bort.. men jiiises vad mycket val man ska göra. När man flyttar till ett färdigt hus kan man ju inte välja till eller välja bort saker. Då får man istället acceptera hur huset ser ut och renovera och fixa i efterhand. Men nu.. nu ska VI helt plötsligt välja golv i hela huset, tapeter, fönster, m, m.. Det är tillval till 1000 och hur fasen ska jag veta VAR jag vill ha mina eluttag??!!
Haha, ja det är ju en rolig situation och jäkligt spännande. Lär hinna ändra mig ett par ggr men tur man har ett tag på sig att fundera iaf så att besluten förhoppningsvis hinner kännas väl genomtänka.
 
Det jag vet redan nu är att det blir ett ljust trägolv i hela huset. Vi var lite inne på det mörka men insett att ljust golv (typ ek) är väldigt mycket enklare att hålla rent och matcha till övriga prylar!
Det andra jag vet är att det nog genomgående kommer vara ljusa tapeter i kök/vardagsrum och passage. Sovrummen vette fan, men hos Amanda tror jag att vi lägger in vita tapeter (som hon har nu) och istället själva smäller upp en fondvägg alt dekaler för att göra det till ett riktigt barnrum! Vitt är världens bästa grundfärg på en vägg och så smidigt att inreda och få färgglatt i möbler och via dekaler istället för en rosa eller lila vägg som hon (och jag) kommer tröttna på efter 3 månader ;)
 
Men sen förutom detta är det mycket funderingar kring just eluttag och olika typer av fönster.. Det ingår ju rätt bra med uttag i husets standard men man måste ju ändå fundera och se framför sig vars man kommer behöva uttag för det är väääldigt mycket billigare att göra det före hela huset kommit (ett par hundra kronor) istället för att i efterhand ta dit elektriker som ska förstöra tapeter och dyl för att dra ström;)
 
ja det är mycket att fundera på..

En säljarbild från Älvsbyhus. Tanken är detta golv, samt att vi också tänkt sätta in kamin. Kanske inte första veckan vi flyttar in men när tillfälle ges. Har ritat in det i vår planritning på huset iaf så är det förberett=)
 
Hehe jag lugnar mig nog med hussnack snart (eller så inte=)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0