jo just de!

Jag har ju glömt o säga att USA resan är bokad nu! och hotell/hus första 18 dagarna! Återstår några dagar med lite ?? vars vi vill och så! men vi har ju ett bra tag på oss o fundera=)
Oj vad vi längtar! Amanda längtar mest! Hon vill ju träffa Rapunzel! och åka karuseller! Och köpa disneyklänningar.. och bada! Och.. äta hamburgare;) Hon längtar typ efter allt tror jag! Hon pratar om USA varenda dag! Japp o lära sig engelska gör hon "för de måste man prata i USA mamma". Så hon har lärt sig lite färger hittills hehehe=)
3 bilder från förra USA resan: IHOP pannkakor, Magic Kingdom och Fort Lauderdale beach!
 
Ja och våran viktnedgång går utmärkt efter typ 2 veckor! Äter nyttigare, veckoplanerar matinköpen (billigare, nyttigare och lättare få överblick på vad man ätit!)
 
En gång i veckan är det fisk som gäller. Nästan alltid Lax! Varierar mellan lax i ugn med romsås till laxknyten eller laxgryta! Vi är inga fiskälskare och nästan bara lax jag tycker är okej god. Ja fiskpinnar är gott MEN de e ju bara skit i dom små filurerna! Ska ta o göra egna tror jag! med spenatstuvning till, mums=)
 
En gång i veckan kör vi soppa! Soppa är underskattat, ofta nyttigt och innehåller nästan alltid mycket grönsaker! Förra veckan var det ärtsoppa och denna vecka köttsoppa med massor av goda morötter, palsternacka, purjolök, selleri, och en nöt bog som fått koka i flera timmar:)
 
En gång i veckan (försöker vi) äta vegetariskt! Ingen av oss är ett fan av detta men det ÄR hälsosamt och bra ur miljöaspekt! Dock ska tilläggas att om alla blev vegetarianer på jorden skulle de också gå åt helvete! En balans är de bästa helt enkelt! Denna vecka gjorde jag Quinahamburgare med skivad mozzarella på! Faktiskt gott!!
 
En gång i veckan försöker vi köra vilt! Det är också väldigt bra för miljön och klimatet och viltkött (typ ren/älg) är mycket bättre kött än icke vilt=) Denna vecka blev de renskav med potatis och blomkålsmos! Satte i extra mycket svamp och även morötter i renskavet samt hade vegetabiliskt matlagningsgrädde (iMat). den är både god och bättre för hälsan och miljön!
 
Shit snart är ni less på mitt klimat och hälsovetande=) Men jag tycker de är intressant och rätt roligt att försöka tänka på ett ekologiskt, miljö och klimattänkande och även ett hälsonyttigt perspektiv! Visst köper jag falukorv på kampanjpris och dyl. MEN jag köper ALDRIG kyckling, nötfärs och dyl. som inte är svenskt!
 
Två bilder från Quinoahamburgaren! först hur själva hamburgaren såg ut och sen med surdegsbröd, skivad mozzarella och tomat på! smarrigt, nyttigt och vegetariskt!
 
Håller även på med en matöversikt, dvs hur mycket vår familj handlar mat för varje månad. BARA mat.. inte blöjor, tvättmedel mm utan enbart mat! Jag anser att runt 4000:- borde vi klara oss på. Dock drar priserna rätt fort iväg när man köper kravmärkt och ekologiskt! Men de tycker jag de e värt! Ska bli spännande se vad summan för september blir! Till detta räknas även ALLA luncher och all utemat in. Niklas har dock varit duktig på matlådor och tror han bara ätit lunch ute 2 ggr denna månad (brukar alltså vara 4-5 dagar/veckan=)
ska göra samma uträkning i oktober och även november för att få ett mer tillförlitligt resultat! Blir spännande se vad summan landar på!
 
Nä dags och knoppa!
Imorn är de kalas (elsa på dagis) och även på söndag är de kalas (kusin Josefin)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0